Nasze działania
Twórcami zabaw fundamentalnych są Colin Rose i Gordon Dryden, na których opieramy nasze działania.
Opierając się na słowach Colina Rosa "ponad 50% wszystkich powiązań między neuronami w mózgu kształtuje się do 5 roku życia, zanim dziecko pójdzie do szkoły. Z definicji więc, to jak pracuje się ze swoim dzieckiem ma ogromne znaczenie dla rozwoju jego inteligencji, motywacji i podejścia do nauki w szkole".
Jeśli będziemy aktywnie wspierać dziecko, ma ono większe szanse na to, by optymalnie rozwinąć różne rodzaje inteligencji. Przekonanie o istnieniu wielu rodzajów inteligencji jest jednak tylko jednym z dwóch bazowych elementów zabaw fundamentalnych. Drugi to założenie, że miłość, poczucie bezpieczeństwa oraz zabawa są niezbędne, aby w umyśle dziecka powstały wspomniane już „podstawy”, czyli właśnie fundamenty dobrego rozumienia i postrzegania świata. Fundamenty, które – jak twierdzą twórcy teorii, kształtują się do 6-go roku życia.
W trakcie zabawy konieczne są dwie rzeczy:
- pierwsza to bycie swego rodzaju przewodnikiem, który pokazuje dziecku, jak działa mały element świata;
- druga natomiast to jednoczesne podążanie za dzieckiem. Nie chodzi przecież o to, aby dawać mu instrukcje i hamować kreatywność, ale raczej to, by je prowadzić, dawać wskazówki, pokazywać.
- ważną zasadą jest - zabawa. Kiedy widzimy u dziecka zmęczenie albo brak zainteresowania zabawą, przerywamy – zaangażowanie malca ma być spontaniczne, a nie wynikające z potrzeby rodzica. To nie wyścig szczurów ani rozwijanie dziecka na siłę.
“W zabieganym świecie, w którym rodzice mają naprawdę mało czasu na to, żeby świadomie, konsekwentnie i efektywnie spędzać czas z dziećmi w taki sposób, aby rozwijały się wszechstronnie i harmonijnie.
Zabawy Fundamentalne są doskonałym programem, aby podpowiadać i prowadzić rodzica od zabawy do zabawy.
Zabawa jest słowem kluczowym. Dzieci w zabawie liczą, uczą się mówić, rozdzielają role, trenują swoje emocje, trenują zachowania społeczne.
Zabawy Fundamentalne podpowiadają jak świadomie budować różne kompetencje dziecka, jak wyostrzać i korzystać ze wszystkich zmysłów, jak uczyć bogatego słownictwa, jak uczyć liczenia, a wszystko to w sposób przyjemny, miły i taki, aby efektywnie przygotować dziecko do przyszłego życia.”